چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت در خصوص میزان سهمیه بنزین خودروها برای سه ماه دوم سال گفت:

بر اساس تکلیف مجلس شورای اسلامی، باید ما سیر نزولی را ایفا و اجرا کنیم که در حال بررسی این مسئله هستیم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمد رویانیان در حاشیه همایش سراسری اصل 44 در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در جمع خبرنگاران افزود‌: درباره سهمیه بنزین خودروهای شخصی برای تابستان تاکنون 50 ، 70 و 80 لیتر در ماه گفته شده است اما هیچ کدام فعلا تایید نمی‌شود.

وی گفت: مجلس بر اساس قانون توسعه حمل و نقل و سوخت به دولت اجازه داده شده است تا سال 1390 سهمیه بندی ادامه یابد و از سال 1391 سهمیه بندی قطع و قیمت بنزین آزاد شود.

رویانیان گفت: وقتی ما تا سال 1390 برای سهمیه بندی وقت داریم، میزان سهمیه‌ها را با یک شتابی کاهش می‌دهیم.

رویانیان افزود: در کنار کاهش سهمیه‌های بنزین، اقدامات جایگزین مانند توسعه حمل و نقل عمومی، ایجاد دفاتر دولتی، ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات دیگر نیز باید برای مردم صورت پذیرد.

رویانیان با اشاره به لایحه هدفمند کردن یارانه که در مجلس است، افزود: اگر امسال در این باره تصمیم گرفته شود، همه قیمت‌های حامل‌های انرژی آزاد می‌شود و نیازی به سهمیه بندی بنزین نیست و در شرایطی هستیم که مجلس باید به ما کمک کند.

وی گفت: دولت در حال برنامه ریزی و پیگیری و تعامل با مجلس است تا در خصوص میزان سهیمه بنزین در تابستان به تصمیم برسیم و اعلام کنیم که میزان سهمیه‌ها بالا می‌رود یا پایین.

رویانیان در پاسخ به اینکه آیا میزان سهیمه بنزین خودروها برای سه ماه دوم امسال، قبل از 22 خرداد اعلام می‌شود یا پس از آن، افزود: فرقی نمی‌کند؛ اگر 10 یا 15 خرداد هم به نتیجه برسیم اعلام می‌کنیم.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت از تشکیل کارگروهی با همکاری وزارت نفت برای میزان سهمیه بنزین خودروها خبر داد و گفت: اینکه کسی بگوید میزان سهمیه بنزین خودروها شخصی 70 لیتر در ماه شود، ما نمی‌توانیم بپذیریم زیرا باید پیامدهای آن را در حمل کالا و مسافر نیز در نظر گرفت.

رویانیان با بیان اینکه بخش اعظم مصرف بنزین برای تاکسی‌ها و وانت هاست افزود: اگر در میزان سهمیه بنزین این دسته از خودروها تغییر ایجاد نکنیم، عملا کاهش مصرف بنزین نخواهیم داشت.

وی با اشاره به قانون بودجه 88 مبنی بر اینکه دولت بنزین وارداتی را نمی‌تواند با سهمیه بندی بفروشد، درباره قیمت بنزین آزاد گفت: فعلا همین 400 تومان است.

رویانیان افزود: یکی از راه‌ها این است که تا حدودی سهمی‌های تابستان را 100 تومانی، از آن حد تا یک سقف دیگر را 400 تومانی و از آن حد به بالا را 600 تومانی توزیع کنیم ،یعنی با روش های قیمتی‌، مصرف را کنترل کنیم.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با بیان اینکه دوست داریم مردم در التهاب قرار نگیرند گفت: اگر بگوئیم میزان سهمیه بنزین خودورهای شخصی در تابستان 70 یا 80 لیتر است باید سهمیه تاکسی‌ها و وانت‌های دوگانه سوز و تک سوز را نیز مشخص کرد.

رویانیان با بیان اینکه بیشترین میزان مصرف بنزین از آن خودروهای عمومی است افزود: کسی که می‌گوید سهمیه بنزین خودورهای شخصی70 یا 80 لیتر در ماه شود باید بگوید برای خودروهای عمومی چه میزان اختصاص یابد تا ما قبول کنیم.

وی گفت: مردم نباید نگران باشند؛ میزان سهمیه‌های بنزین وسائل نقلیه را با واقعیت‌ها و مشکلات جامعه تطبیق می‌دهیم و تصمیم می‌گیریم.

رویانیان افزود: فکر می‌کنم خود قانون مجلس تحت عنوان قانون توسعه حمل و نقل و سوخت کشور تکلیف را مشخص کرده و گفته است تا سال 1390 بنزین سهمیه بندی و سال 1391 آزاد فروخته شود.

وی گفت: باید مجلس شورای اسلامی به ما وقت دهد

کد خبر 81868

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز